Monday, October 25, 2010

PAFA ( Perkara Asas Fardu Ain)...

assalamualaikum semua hi pada hari yang mulia nih say nak share kat semua pembaca SANUBARIKU tentang PAFA :). tetiba plak hari ni terasa seperti nak menyampaikan ilmu kepada semua pembaca SANUBARIKU. pada hari ini saya memilih tajuk PAFA kerana ianya adalah satu tajuk yang simple but kengkadang ada segelintir daripada kita terlupa seketika tentang keberadaanya dan di sini sebagai sahabat izinkan sya share sedikit ilmu yang saya ada hasil dari pendidikan awal saya dan research serta sedikit rujukan daripada golongan yang lebih arif. namun begitu jika ada kekeliruaan harap merujuk kepada golongan yang pakar tuk mendapatkan kepastiaan insyallah.

DOA SELEPAS WUDUK

 Asy hadu allailaha illallahu wahdahu lasyarikalah, wa asy hadu anna muhammadan 'abduhu warasuluh. Allahummaj 'alni manat tawabina waj 'alni minal mutatahirin. waj 'alni min abdikas solihin. Subhanakallahumma wabihamdika asy hadu alla illa anta astagfiruka waatubu ilaik. Wasollallahu 'ala saiyidina muhammadiw waala alihi wasahbihi wassalam.

 
 
Maksudnya:
Aku menyaksikan bahawa tiada Tuhan melainkan Allah yang esa tiada yang menyekutuinya. Dan aku menyaksikan bahawa Muhammad itu hamba dan pesuruhnya. Ya Allah , jadikanlah aku dari hambaMu yang soleh. Maha Suci Allah dengan sifat kepujianMu. Aku menyaksikan tiada Tuhan melainkan Engkau. Ku mohon ampun dan taubat padaMu. Dan Allah rahmati serta sejahterakanlah junjungan kami Muhammad, keluarga serta sahabat-sahabat Baginda.

DOA QUNUT


Allah humah dini fiman hadait.
Wa'a fini fiman 'afait.
Watawallani fiman tawalait.
Wabarikli fimaa a'tait.
Waqinii syarramaa qadzait.
Fainnaka taqdhi wala yuqdha 'alait. Wainnahu layadziluman walait. Walaa ya'izzuman 'adait.
Tabaa rakta rabbana wata'alait.
Falakalhamdu 'ala maaqadzait.
Astaghfiruka wa'atubu ilaik.
Wasallallahu 'ala Saidina Muhammadinin nabiyil ummiyi waala aalihi wasahbihi wasalam.

dan jika anda terlupa membaca doa qunut boleh lah menambah sujud dengan membaca


Subhaana man laa yanaamu walaa yas hu

Maksudnya:

Maha Suci Tuhan yang tidak tidur dan tidak lupa





No comments:

Post a Comment